Michel Platinit letartóztatták!
A 2022-es katari labdarúgó-világbajnokság rendezési jogainak odaítélése miatt kerülhetett bilincsbe az egykori világsztár.
Blogolj!

Elmondani az elmondhatatlant – Örök tél

Szász Attila és Köbli Norbert alkotópáros legfrissebb munkája nemcsak azért figyelemreméltó, mert eddigi alkotásaik (A berni követ, Félvilág) minőségiek voltak, hanem mert az Örök tél című munkájuk egy nagyon fontos témáról beszél. A Gulág Emlékbizottság támogatásával készült film a Gupvi-táborok borzalmairól és a történelem egy sötét időszakáról mesél.

Szászék évek óta olyan témákat dolgoznak fel, amikhez mostanában a magyar filmgyártásban kevesen, vagy egyáltalán nem nyúlnak. A magyar történelem jelentős mozzanatait idézik meg, és nem elnyűtt monumentális történelmi drámákban, hanem emberi sorsokban gondolkodnak. Ezzel pedig elérik azt, hogy a néző még inkább magáénak érezze, megértse a megérthetetlent, közelebbről szembesüljön a múlt borzalmaival.

Az Örök tél a második világháború során elhurcolt magyarokról szól, akiket szovjet munkatáborokba szállítottak marhavagonokba zsúfolva, majd „kukorica morzsolás” címszóval évekig kényszerítettek nehéz fizikai munkára - nőket, férfiakat, fiatalokat egyaránt. A film szokatlan módon elsősorban a nőkre fókuszál, legfőképp Irénre (Gera Marina), akit családjától szakítottak el. Találkozik a fiatal néma Annával (Döbrösi Laura), akit egyből szárnyai alá vesz, lánya helyett, lányaként próbált gondoskodni róla, de hamar kiderül, hogy egy embertelen környezetben nehéz hosszútávon embernek maradni. Irén is megtanulja, hogy az életben maradás érdekében célszerű csak magával törődnie, nem szabad gondolkodnia, és ami a legfontosabb: nem szabad emlékezni.

Ezeket a „szabályokat” a táborban régebb óta dolgozó Rajmundtól (Csányi Sándor) tanulja meg, aki egyből beleszeret Irénbe, és az ügyeskedő, seftelő férfi lényegében életben tartja a nőt. A kettejük között kialakuló szerelem lehetne akár romantikus is, de a munkatáborban semmi romantikus nincs, így adott, hogy a rendező sem így mutatja be ezt a folyamatot. Ennek ellenére az Örök tél kifejezetten érzelmes, de a szó nem épp pozitív értelmében. A sok közeli, a kevés dialóg, a kifejező tekintetek, az erőteljes atmoszféra adja meg a film alaphangulatát. Nem kell agyonmagyarázni semmit, nem kell nagytotálban bemutatni a borzalmakat, a feszültség és a kétségbeesettség viszont így is tapintható.

Szász Attila ügyesen és finoman bánik az adagolással, mert a témából adódóan könnyen át lehetett volna esni a ló túloldalára, könnyen lehetett volna sokkolni és riogatni, ehelyett a nyomasztás és a sejtetés került előtérbe. Intim közelségbe hozva a szereplőket és a történetet személyes tragédiákon és sorsokon keresztül. A Szász-Köbli párosnak ez leginkább az erőssége, ami az Örök télben is megmutatkozott. A színészgárda gondos kiválasztása is „védjegyük”, gyakran szerepeltetnek olyan színészeket, akiket ezidáig kevésbé ismertünk, vagy szimplán csak szokatlan karakterekben látjuk őket viszont. Itt is ez történt: Gera Marina viszonylag ismeretlen arc a nagyközönség számára, de főszereplőként maradéktalanul meg tudja mutatni apró gesztusokon keresztül a szenvedés különböző fázisait, és üdítő élmény Csányi Sándort is kifejezetten súlyos és komoly szerepben látni, aki szintén visszafogottságával érte el, hogy karaktere igazi drámaiságot kapjon.

Az Örök tél fontos témáról beszél. Ügyesen és hatásosan mutatja be a felfoghatatlant, az emberi méltóság fokozatos elvesztését, a remény halovány szikráját, a borzalmakat. Emberi történet egy embertelen helyzetben. Az alkotóknak pedig úgy sikerült erőteljes alkotást összehozni, hogy mégis finom és érzékeny maradt.

(képek: oroktel.hu)

https://filmszakadas.blogstar.hu/./pages/filmszakadas/contents/blog/49155/pics/lead_800x600.jpg
dráma,Kritika,Örök tél,történelmi
 
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?