Woody Allen 81

Tavalyi összeállításunk idén is megállja a helyét, így Woody Allen legjobbjait születésnapja alkalmából újra elővesszük kicsit. 

Woody Allen filmjei sem szólnak többről, mint ami az élet: párkapcsolatok, szerelmek, szakítások, balhék, halál és az élet értelme. Bár alkotásaira könnyen rá lehet fogni, hogy a régi igazi woodyallenes filmek leginkább csak a felső középosztálybeli, sznob new yorki bölcsészeknek nyújthatnak szórakozást, de sajátos humora és a szerelmi nyűglődések valahol mindenkinek ismerősek, így ezek a történetek nem csak Manhattanben, hanem nálunk is klasszikusokká váltak.

Annie Hall (1977)

50 éves pályafutásából nehéz összeszedni a legjobb darabokat, hogy ne egy baromi hosszú lista kerekedjen belőle, de természetesen ha Woody Allen, akkor Annie Hall nem maradhat ki a sorból. Ez tipikusan az a film, aminek minden egyes jelenete klasszikus, idézni belőle a végtelenségig lehet. Szeretjük, mert kedves, bájos, esetlen, humoros, érzelmes.

Manhattan (1979)

A szülinapos egyik legjobbra sikeredett nyitójelenete a Manhattanben látható. Woody Allen talán az egyik legnagyobb New York rajongó a világon, amit mi sem bizonyít jobban, hogy eleve azért készült fekete-fehérben ez az alkotása, hogy a város még szebben mutasson. A nyitáskor mást se láthatunk csak a város gyönyörű vágóképeit és közben a rendező narrálását hallhatjuk, hogy miért is imádja ezt a miliőt. És akkor a történet maga még csak ezután jön, amire szintén nem lehet panasz. 

Hannah és nővérei (1986)

A Hannah és nővéreiben ezúttal nem Diane Keaton, hanem Mia Farrow volt a múzsa és Woody is kicsit a háttérben hipochonderkedik. A sztorinak nincs egyetlen kimondott főhőse sem, mindenki egyformán arányos és fontos szerepet játszik. Megvannak a maga szegmensei a három teljesen különböző nővérnek, az őértük egyszerre vagy éppen külön-külön bolonduló férfiaknak, akik között Allen mellett olyan neveket találunk, mint Michael Caine és a Bergman kedvenc Max von Sydow. 

Agyament Harry (1997)

Sok kis bizarr, szürreális sztori, amik külön-külön is megállnák a helyüket. Nem meglepő módon az élet-halál-szerelem tengelyen mozog a film, egy összekötő kapocs van, naná, hogy Woody Allen. Viszont a mozi egyik legjobb része nem is hozzá, hanem Robin Williamshez kötődik.

Match Point (2005)

Allen 2005-ös filmje már kilóg a sorból, mert nem az addig megszokott szerelmi civódásokról szól, és nem is New York a helyszín. A rendező átette székhelyét Londonba, Diane Keatont és Mia Farrowt lecserélte Scarlett Johanssonra és elénk rakott egy krimit. Izgalmas, fordulatos sztori szerelemmel, ármánnyal és csalással, ami a játékidő utolsó utáni percéig fenntartja a feszültséget. Nem szokványos woodyallenes mozi, de kellemes frissítés.

Több, mint 80 év ide, 50 éves pályafutás oda, Woody Allen még mindig nyüzsög és dolgozik, évente jönnek ki filmjei. Tavaly az Abszurd alakkal elevenítette fel a Dosztojevszkij-féle bűn és bűnhődés történetét Joaquin Phoenix és Emma Stone főszereplésével, idén pedig a Cannes-ban debütált Café Society-vel pipálta ki az "éves termést". A Crisis in Six Scenes című sorozata pedig nemrég készült el.

http://filmszakadas.blogstar.hu/./pages/filmszakadas/contents/blog/22816/pics/lead_800x600.jpg
dráma,lista,romantikus,szülinap,vígjáték
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?