Az írott szó tépi fel a sebeket – Spotlight: Egy nyomozás részletei

Ha egy film elején a „megtörtént események alapján” feliratot látjuk, akkor máris hajlamosabbak vagyunk komolyabban venni az adott történetet. Erre jól ráéreztek kb 20 éve a Coen testvérek is a Fargo kapcsán, de a Spotlight esetében nem csak a hatásvadászat a cél, sőt, egyáltalán nem az, hiszen az alapsztori önmagában is hatásos, de nem a szó pozitív értelmében.

Mondanom sem kell, hogy az egyház és a pedofília hihetetlen kényes és borzasztó téma, így nem csoda, hogy hiába hallunk időről időre erről, mindig összeszorul a gyomrunk/szívünk/öklünk. Egy szerteágazó pedofilbotrányt járt körbe és derített fel a 2000-es évek elején egy maroknyi újságíró a Boston Globe-nál. A történet indikátora egy frissen kinevezett főszerkesztő, Marty Baron (Liev Schreiber), akinek az volt a célja, hogy a várost érintő fontosabb ügyekről írjon az újság. Így bukkantak rá a több évtizedre visszanyúló, az egyház által eltussolt ügyekre, amik számtalan papot és még több áldozatot érintettek. A több éves nyomozás eredménye 2002-ben kb 600 cikk az ügyről, ami világszerte megbolygatta a közvéleményt.

A Spotlight 6 Oscar-díjra jelölt alkotás, méghozzá hollywoodi, vagyis minden okunk meglenne rá, hogy egy könnycsatorna-központú, klisékre épülő filmet kapjunk. Ám szerencsére a mozi nem ilyen: nem akar az arcunkba mászni, nem akar sokkolni, csak megmutat és elmesél, hagyja, hogy a történet vigye a filmet. És ez a legnagyobb ereje, vagyis nem a támadó félt képviseli, miszerint az egyház rossz, viszont kérdéseket vet fel. Hol van a határa egy intézmény, vagy annak tagjai megóvásának? Hogyan lehetne a rendszeren változtatni, hogy az ilyen esetek ne fordulhassanak elő többé? Tehát Tom McCarthy rendező szolid távolságtartással mutatja meg az eseményeket, és a lassan építkező film tempója teljes összhangban van az oknyomozó újságírók munkájával, vagyis ahogy egyre több dolgot tudunk meg a múltról, annál feszültebb és gyorsabb lesz a mozi is. Ebből adódik, hogy a már emlegetett Oscar-jelölésekből a legjobb rendező, vágás és forgatókönyv még érthető is, ellentétben Rachel McAdams jelölésével, ugyanis a főszereplők (Mark Ruffalo, Michael Keaton, Rachel McAdams, Liev Schreiber) egy csapatként, egyenlő szinten, egymást kiegészítve alakítanak, és ebből a mezőnyből McAdams helyett sokkal inkább Ruffalo játéka emelkedik ki helyenként, így az ő jelölése érthetőbb is.

Ahogy a színészek, úgy a krimi is finomra hangolt, ami igyekszik a tényekre alapozni, a felesleges manírokat elhagyja, így párhuzamba állítva a film stábját az eredeti újságírócsapattal. Egy nagyszerű csapatmunka, ami szépen, de biztosan behúzza közéjük a nézőket is, és mi is a nyomozás részeseivé válunk.

http://filmszakadas.blogstar.hu/./pages/filmszakadas/contents/blog/25184/pics/lead_800x600.jpg
dráma,krimi,Kritika,Moziba be!,Spotlight: Egy nyomozás részletei
Feliratkozás blogértesítőre

Ha mindennap szeretnél értesülni a legfrissebb bejegyzésekről, akkor iratkozz fel a blogértesítőre.

Feliratkozom

Hozzászólások

Ezeket a cikkeket olvastad már?